Zakładka Callout jest moją ulubioną zakładką oraz jednym z powodów zakupu ScreenFlow o czym wspominałem nieco w moim pierwszym wpisie tej serii Dlaczego warto wybrać ScreenFlow. Zaś zakładkę tę uwielbiam za możliwość skupienia uwagi oglądającego na konkretnym elemencie w bardzo łatwy sposób.

Elementy Interfejsu

Zakładka ta w odróżnieniu od dwóch wcześniejszych jest dużo bardziej rozbudowana. Na liście zakładek reprezentowana jest przez kursor zamknięty w kole.

Standardowo w nagłówku znajdziemy przycisk dodawania akcji oraz ustawień.

Jako że dodawanie akcji widzieliśmy już kilka razy i został temat omówiony dogłębniej we wpisie Omówienie zakładki Video oraz akcji, to skupię się na opcji ustawień reprezentowany przez zębate koło.

Po kliknięciu w zębate koło otrzymujemy menu z opcjami do wyboru. Dla większości zakładek menu to będzie wyglądało identycznie, ewentualnie którejś z opcji w danej zakładce nie będzie. Zobaczmy zatem co zostało nam udostępnione przez twórców ScreenFlow:

Mamy trzy opcje, pierwsza dodaje akcję tak samo jak przycisk w nagłówku i szczerze mówiąc nie rozumiem po co wciśnięto tutaj tę opcję. Za to kolejne mają już dużo więcej sensu 😉

Reset To Defaults – pozwala na szybkie zresetowanie ustawień zakładki do ustawień domyślnych. Więc jeśli coś napsujemy to wybieramy tę opcję z menu i wszystko wróci do ustawień startowych,

Make Settings Default for new Callouts – tutaj zaś otrzymaliśmy możliwość, aby nasze ustawienia stały się ustawieniami domyślnymi zakładki. Bardzo przydatne, gdy często zmieniacie jakieś ustawienie, jednego lub wielu parametrów. Po wybraniu tej opcji z menu aktualne ustawienia staną się domyślne dla danej zakładki.

Sekcja pierwsza

Odpowiada ona za określenia jak ma wyglądać efekt skupienia uwagi oglądającego.

Zobaczmy za co odpowiadają poszczególne parametry:

Highlight – dostajemy trzy opcje do wyboru, jednak jeśli będziemy importować materiały do naszego projektu to będzie dostępna jedynie opcja Freehand. Wynika to z braku informacji o pozycji kursora w importowanym materiale oraz aktywności okien i ich pozycji. I tak do dyspozycji mamy:

  • Mouse Cursor – skupienie uwagi na kursorze, poprzez podświetlenie kursora,

  • Foreground Window – skupienie uwagi na aktywnym oknie, gdzie przy przełączaniu pomiędzy oknami podświetlane jest ciągle to aktywne,

  • Freehand – skupienie uwagi na zaznaczonym obszarze, gdzie dostajemy do dyspozycji dwa typy zaznaczenia obszaru:

Pierwszy typ zaznaczenia oznaczony kołem pozwala na swobodne zaznaczenie jakbym malowali pędzlem.

Drugi typ oznaczony kwadratem pozwala na zaznaczanie obszaru w formie prostokąta.

Jak widzimy w tym przypadku forma pędzla sprawdza się dużo lepiej. Forma prostokąta będzie sprawdzała się lepiej np. w przypadku prezentowania działania jakiegoś oprogramowania.

Opacity – poziom przezroczystości odnoszący się do przyciemnienia, jeśli wartość zostanie ustawiona na 100% to przyciemniony obszar stanie się czarny,

Blur – poziom rozmycia tła. Opcja będzie brana pod uwagę dopiero po włączeniu samego rozmycia poprzez zaznaczenie opcji Blur Background,

Blur Background – zaznaczenie tej opcji uaktywnia rozmycie tła, gdzie poziom rozmycia jest określany w ustawieniu Blur

Sekcja druga

Kolejna sekcja pozwala na dodanie kilku efektów do podświetlonego elementu. Niezależnie czy będzie to kursor myszy czy też całe okno.

Parametrów nie jest wiele i najczęściej używanym jest pierwszy, ale warto przyjrzeć się reszcie także:

Zoom Up – powiększenie podświetlonego elementu,

Border – dodanie dodatkowego marginesu do podświetlenia, co powoduje jego powiększenie. Nazwa jest niebo myląca gdyż żadne obramowanie nie powstaje.

Outline – dodaje obrys do podświetlenia,

Shadow – rzuca cień którego wygląd regulujemy za pomocą suwaka,

Feather – dodanie efektu rozmycia na granicy podświetlenia,

Round – dodaje zaokrąglenie rogów przy podświetlaniu okien lub prostokątnego zaznaczenia,

Sekcja Build

Sekcja ta jest odpowiedzialna za animację poprzedzającą skupienie na czymś uwagi oraz animację kończącą efekt.

Sekcja posiada jedynie dwa parametry z możliwością ustawienia w obu przypadkach jedynie czasu.

In Duration – czas animacji pojawienia się efektu skupienia uwagi,

Out Duration – czas animacji zniknięcia efektu skupienia uwagi

Podsumowanie

Korzystając ze ScreenFlow powinniście zaprzyjaźnić się z tą zakładką ponieważ daje ona ogromne możliwości. Czy chcecie, aby osoba oglądająca mogła lepiej śledzić kursor, czy też skupić uwagę na aktywnym oknie, to nie ma lepszej możliwości niż wykorzystać tę zakładkę 🙂

Close